Ako posilniť vašu imunitu v čase pandémie? 

27. marca 20200
imunita-refer.jpg

Nuž, nebudeme vám klamať. Postupne. Imunitný systém spolupracuje na rovnováhe nášho tela nielen s centrálnym nervovým, ale aj hormonálnym systémom. Vybudovanie imunity sa tak nedá dosiahnuť týždňovým užívaním vitamínu C. Ani vtedy, keď cítime blížiacu sa chorobu – soplíme, pobolieva nás hlava alebo máme zvýšenú teplotu. Hoci to je presne ten čas, keď ľudia po doplnkoch siahajú najčastejšie.

Vždy je teda potrebné si pamätať, že imunita sa nedá zapnúť žiadnym magickým gombíkom či vypínačom na televízore. Zdravé telo a imunita sa budujú postupne. A kedy inokedy by ste s týmto procesom mali začať, ak nie práve teraz – v období pandémie koronavírusu.

Prečo imunitu tak potrebujeme?

Imunita je nevyhnutná na obranu proti škodlivinám z vonkajšieho prostredia, teda infekciám a vírusom, baktériám, plesniam či črevným parazitom. Navyše, slúžia aj ako ochrana pred najrôznejšími civilizačnými ochoreniami a zhubnými nádormi. Existuje však množstvo iných dôvodov, prečo je pre nás imunita nevyhnutná.

Prejavom nedostatočnej imunity môže byť aj celková únava, zlé hojenie rán, opakované ochorenia alebo aj bolesti kĺbov. Poruchy imunity sa ďalej môžu podieľať aj na vzniku neinfekčných ochorení typu diabetes, kožné ochorenia, roztrúsená skleróza, zápaly obličiek a mnohých iných. Slabá imunita podporuje aj vznik alergií, astmy, sennej nádchy a ekzémov.

chlieb s avokadom a vajickom na posilnenie imunity

Imunita ako tichý nepriateľ

Niekedy sa však môže stať, že sa naša imunita doslova obráti proti nám. V tom prípade vyvoláva autoimunitné ochorenie. S týmto ochorením súvisia aj mnohé zdravotné problémy, ako ochorenia štítnej žľazy, artritída, reumatické ochorenia, zápal čriev či mozgu.

Príčiny problémov spojených s imunitou

Poruchy imunity sa teda spájajú nielen s infekčnými ochoreniami, ale sú základom vzniku naozaj mnohých civilizačných ochorení a nádorov. Preto by sme našu imunitu mali za každých okolností udržiavať v dobrej kondícii. Aké sú teda príčiny nedostatočnej imunity?

  • Zlá strava – nutrične neplnohodnotná strava, nedostatok vitamínov a minerálov, biely cukor, nadmerné množstvo alkoholu
  • Stres
  • Fajčenie
  • Nedostatok pohybu
  • Nedostatok spánku

tanier grep avokado vajicko a hrozno pre imunitu

Podpora imunity je základ

Okrem už spomenutých rizikových faktorov, ktoré extrémne oslabujú našu imunitu, by ste mali vedieť čo najlepšie prispieť k tomu, aby ste si ju udržali a zlepšili. Mnohí z nás však presne nevedia, ako na to. Preto vám ponúkame niekoľko rád, ako na to: 

  1. Výživazdravá a dostatočná strava je základ. Mali by ste si pamätať, že extrémne diéty oslabujú imunitu. Na druhej strane, chudnúť sa dá predsa aj zdravo! To čo konzumujeme má priamy vplyv na naše črevá a imunitu. V našom tráviacom trakte je až 60 % imunitných buniek.
  2. Regulácia stresu – vyhýbajte sa mu, pracujte systematicky na svojej osobnosti a naučte sa zvládať stresové situácie.
  3. Pohyb – za každých okolností by ste sa mali snažiť byť aktívny.
  4. Dobrá nálada – len málokto vie, že medzi črevom a centrom nálad v mozgu existuje spojenie. Nielen porekadlo „Si to, čo ješ“, ale aj „Cítiš sa tak, ako ješ“ je úplne namieste. Takže tej dobrej nálade pomôže aj tá vyvážená strava, nielen iné okolnosti.
  5. Životná rovnováha – medzi oddychom, prácou, stresom a pohodou.
  6. Regenerácia – spánok a oddych sú základom zdravého organizmu.
  7. Otužovaním.
  8. Slnkom – hlavne v období, kedy tvorí vitamín D. Vo zvyšnom období by ste ho mali suplementovať.

Z vyššie napísaného vyplýva, že imunitu posilniť hlavne priamo stravou. Suplementy a doplnky by mali byť len akousi poistkou a nie základom, na ktorom budete stavať pri budovaní imunity. Vaša strava by mala byť pestrá a vyvážená. Zastúpené v nej by mali všetky makronutrienty (bielkoviny, sacharidy a tuky), mikronutrienty (vitamíny a minerály) a vláknina.

misa spenatoveho salatu pre posilnenie imunity

Doplnková podpora imunity

Za fytoterapiou nemusíme chodiť ďaleko. Stačí zájsť do prírody pre bylinky a rastlinky – echinacea, ženšen, čajovník austrálsky, (známy aj ako tea tree), mäta, ibištek, šalvia či šípky.

Ďalším skvelým spôsobom, ako podporiť vašu imunitu sú probiotiká. Mikroorganizmy, ktoré súvisia s imunitou, možno doplniť nielen suplementami, ale aj priamo stravou. A to, jogurtmi, acidkom či kvasenou zeleninou.

Presne toto sú všetky hodnoty Body Clinic a zásady, ktoré našich klientov neustále učíme. V tejto dobe sa to síce môže zdať malicherné, no naše programy vždy prezentujeme ako osobné, individuálne minikurzy výživy, počas ktorých sa klient naučí ZDRAVO STRAVOVAŤ.

Strava klientov je nastavená pre správne fungovanie tela, dostatok energie, dostatok vitamínov a minerálov, je nastavená protizápalovo, na eliminovanie zdravotných problémov spôsobených predchádzajúcou stravou. No a samotné chudnutie je v podstate už len príjemným vedľajším účinkom. 


Komentovať

Tvoj e-mail nebude uverejnený. Povinné polia sú označené *