5 ZDRAVÝCH TIPOV NA LETO 2021 - Body Clinic

5 ZDRAVÝCH TIPOV NA LETO 2021

11. augusta 2021
na-web.jpg

Ruku hore, kto miluje leto! Je to skvelý čas, kedy oddychujeme a máme viac priestoru pre seba a svojich blízkych. Ako ho prežiť bez obáv? Prečítajte si naše tipy ako zostať zdravým na tele i duchu, aby ste si ho mohli užívať plnými dúškami. Zdravý životný štýl vám v tom pomôže. Počas leta, aj celý rok.

  1. Pitný režim je nevyhnutnosťou

Človek za život vypije približne 40.000 litrov vody. Zastúpenie vody v krvi tvorí 83 %, v mozgu je to 80 %. U dospelého človeka predstavuje voda 2/3 hmotnosti, s pribúdajúcim vekom však táto hodnota klesá.  Telo pre svoje správne fungovanie vodu potrebuje a v lete to platí dvojnásobne. Dodržiavaním pitného režimu sa vyhnete dehydratácii, ktorá nastane, keď telo stratí viac vody, ako získa. Príznakmi sú točenie hlavy, podráždenosť, sucho v ústach, a aj bolesť hrdla. K dehydratácii môže dôjsť kedykoľvek počas roka, no leto je obdobím, kedy si treba dávať obzvlášť pozor.

Vypočítajte si, koľko vody by ste mali vypiť vzhľadom na vašu váhu:

1 kg x 0,003 litra

Teda ak vážite 65 kg, vynásobte toto číslo s číslom 0,033 a vyjde vám, koľko vody musíte vypiť. V tomto prípade je to viac, ako dva litre.

  1. Stravujte sa zdravo

Nie je novinkou, že vyvážená strava je úplným základom, ak chcete žiť zdravý a šťastný život vy, aj vaši blízki. Jedzte kombináciu rôzne pestrých potravín, medzi ktoré by malo patriť ovocie, zelenina, strukoviny, orechy, celozrnne výrobky či chudé mäso. Dospelý človek by mal jesť minimálne 400 g ovocia/zeleniny denne. Dosiahnuť to môžete tak, že k jedlu zahrniete zeleninovú prílohu.  Zdravým stravovaním znížite riziko podvýživy, nadváhy, srdcových, cievnych a iných chorôb.

  1. Spotrebujte menej soli a cukru

Znížením príjmu soli na 5 g denne, čo zodpovedá asi jednej čajovej lyžičke, výrazne zlepšujete svoj zdravotný potenciál. Ľahšie to docielite obmedzením soli, sójovej omáčky, rybacej omáčky a iných prísad s obsahom sodíka pri príprave pokrmov. Konzumácia nadmerného množstva cukrov je tiež nebezpečná, predovšetkým pri deťoch. U dospelých aj detí by sa mal príjem voľných cukrov znížiť na menej ako 10 % z celkového energetického príjmu. Príjem cukrov môžete znížiť obmedzením sladkého, cukríkov a sladených nápojov.

  1. Znížte príjem škodlivých tukov

Tuky sú jedným z dôležitých prvkov v strave.  Konzumované tuky by mali tvoriť menej ako 30 % vášho celkového energetického príjmu. Ich udržaním v tejto hladine zabránite nezdravému priberaniu. Vyhýbajte sa nenasýteným tukom, ktorých príjem sa podľa WHO odporúča znížiť na menej ako 10 % príjmu. Naopak, veľmi výhodné sú nenasýtené tuky, ktoré sú obsiahnuté v rybách, avokáde, orechoch, semienkach alebo olejoch (napr. olivový).

  1. Pravidelne si kontrolujte krvný tlak

Hypertenziu alebo vysoký krvný tlak poznáme aj pod názvom ,,tichý zabijak“. Veľa ľudí s hypertenziou nemusí ani tušiť, že ňou trpia, keďže jej príznaky sú “tiché“. Dôležitá je preto prevencia a pravidelná kontrola, ktorej zanedbanie môže viesť k srdcovým, mozgovým, obličkovým a mnohým iným chorobám. Nechajte si pravidelne kontrolovať krvný tlak zdravotným pracovníkom a v prípade, že čísla vyskakujú nad normy sa riaďte jeho inštrukciami. Svoj tlak si môžete kontrolovať aj doma, čo odporúčame predovšetkým pri aktuálnych vysokých teplotách.

Robiť zdravé rozhodnutia nie je vždy jednoduché. Popri všetkých rozptýleniach môže byť ťažké nájsť si čas, či energiu pre dodržanie spomenutých princípov. Pamätajte však, že vaše úsilie sa vám vráti mnohými spôsobmi a po zvyšok vášho života. Ozvite sa nám, radi vás za päť týždňov naučíme, ako sa zdravo stravovať navždy. Pre zobrazenie ponuky našich programových balíkov môžete kliknúť tu: https://fitnessbyjarka.sk/balicek/intenzivny-program-zmeny-stravovania/