Dilema vyriešená: mäso do jedálnička patrí! - Body Clinic

Dilema vyriešená: mäso do jedálnička patrí!

11. augusta 2021
Dizajn-bez-názvu-7.png

Mäso ako nevyhnutná súčasť stravovania je v posledných rokoch živo diskutovanou témou  sprevádzanou ako racionálnymi argumentmi, tak vypätými emóciami. Vďaka trendom  vegánstva sa veľa ľudí domnieva, že rastlinné potraviny môžu pre výživové potreby tela stačiť  a je možné tak vylúčiť zo svojej stravy všetky stopy mäsa. Ak teda uvažujete, či mäso do vášho  jedálnička patrí alebo je na čase ho obmedziť, prečítajte si náš článok.

Výhody/nevýhody mäsa začínajú pri výbere jeho druhu a spôsobe prípravy. Zriekať sa mäsa  nemusíte, pokiaľ sa naučíte, ako s ním narábať. Konzumácia mäsa totiž prináša množstvo výhod.

  1. Poskytuje základné živiny. V mäse nájdeme množstvo výživných látok, ktoré sú rozhodujúce pre  celkové zdravie. Reč je predovšetkým o bielkovinách. Aj keď existuje veľa náhradných alternatív,  práve mäso je zdrojom kompletných bielkovín obsahujúcich všetky aminokyseliny, ktoré naše  telo potrebuje a ktoré si nedokáže vyrobiť samo.
  2. Zabezpečuje stabilný krvný cukor. Mäso pomáha udržiavať stabilnú hladinu cukru v krvi vďaka  svojmu tuku a vysokému obsahu bielkovín. Stabilita cukru je rozhodujúca pri prevencii cukrovky  a iných chronických ochorení. Pomáha tiež udržiavať potrebnú hladinu energie a znižuje chuť  na nezdravé jedlá.
  3. Výrazne ovplyvňuje rast svalov. Môžete skúšať možné aj nemožné, no ak svoje telo správne  nevyživujete, snaha o svaly bude márna. Aby ste dosiahli dostatočnú svalovú regeneráciu,  musíte telu dodať správne živiny. Mäso obsahuje železo a zinok, ktoré pomáhajú pri ich raste,  regenerácii. Tiež obsahuje zlúčeninu kreatín, ktorá zlepšuje syntézu bielkovín, dodáva svalom energiu a podporuje svalový rast.
  4. Dožičí dlhotrvajúcu energiu. Reč je opäť o bielkovinách z mäsa. Vďaka ním dostáva naše telo  trvalý prísun energie potrebnej na fungovanie. Táto surovina je navyše jedným z najlepších  zdrojov železa. Deficity železa vás vystavujú riziku anémie (chudokrvnosť) a nízkej energie.  Spojte mäso so zeleninou a komplexnou prílohou a telo sa vám odvďačí energiou na celý deň.
  5. Zlepšuje stav pokožky a vlasov. Mäso je bohaté na tokoferoly a vitamín E, ktoré spomaľujú  starnutie pokožky a udržujú jej pružnosť. Vplyv má aj na vaše vlasy, pretože je zdrojom železa. Práve jeho nedostatok môže byť jednou z hlavných príčin vypadávania vlasov.

V mnohých častiach sveta tvorí mäso značnú časť typickej stravy a v gastronómii sa teší veľkej obľube. Chutí nám a telo je naň zvyknuté. Je teda nutné s ním skoncovať, ak sa snažíme žiť zdravo?

Odpoveď znie nie, nutné to skutočne nie je. Opak je pravdou. Mäso obsahuje dôležité živiny pre telo a jeho  vysadenie vás pripraví o omega-3 mastné kyseliny, vitamín B-12 a látky zodpovedajúce za  správne fungovanie imunity. Má preukázateľné blahodarné účinky a plní dôležité funkcie pri  fyzických aj psychických procesoch.

Avšak údené  alebo spracované mäso vo vašom jedálničku nie je vhodnou alternatívou. Uprednostnite radšej nespracované a chudé mäso, napr. kuracie, morčacie, králičie a ryby. Hovädzie mäso je vďaka nízkemu obsahu tuku a vysokému obsahu bielkovín tiež správnou voľbou. No neodporúčame ho však konzumovať denne. Najlepšou voľbou je rovnováha.